På besök i Gällivare

Har varit tyst från mig ett tag nu. Beror på att man varit ute och flängt igen. Den här gången drog jag upp till Gällivare med buss för att besöka en vän. Hade inte sett henne sedan januari och då var den på andra sidan jordklotet. Den här gången behövde jag iallafall inte lämna landet för att hälsa på henne. Men att sitta 11 timmar på en buss för att ta sig dit är ingen söndagstur direkt.



Men väl värt besväret! Så roligt att ses igen! Och uppleva det omtalade Gällivare! Började dock besöket med att åka till Haparanda, eller "happis" i folkmun för att kolla in IKEA:n där. Vad var det? Ca 50 mil totalt fram och tillbaka? Jaaaa, är man i norrland får man vänja sig med avstånden. Blev ju lite turistande på tillbakavägen till Gälli också. Såg tre älgar (vid tre olika tillfällen) plus x antal renar.

                
  

Sedan vart det ju lite turistande i Gällivare också.



Men höjdpunkten var ändå kvällen innan jag åkte hem då himlen äntligen sprack upp lite och vi åkte upp på Dundret och kollade på utsikten och midnattssolen. Vi hann precis beundra den, fota och ta oss lite våfflor med hjortronsylt i fjällstugan innan den gick i moln igen. Har man flyt eller har man flyt?! SÅ himla vackert!   


     
        
   
     
     

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0